افزایش سطح تری‌گلیسیرید در خون خطر سكته مغزی را تشدید می‌كند

متخصصان مغز و اعصاب در یك مطالعه جدید هشدار دادند كه افزایش مقدار تری‌گلیسیرید در خون خطر سكته مغزی را تشدید می‌كند.

 این خطر در هر دو جنسیت زن و مرد افزایش می‌یابد. این در حالی است كه افزایش مقدار كلسترول فقط در مردان موجب تشدید خطر سكته مغزی می‌شود.

غذاهای مفید برای سکته مغزی

خبرگزاری یونایتدپرس دراین‌باره گزارش داد:‌ گروهی از متخصصان دانماركی در دانشگاه كوپنهاگ با مطالعه روی 7579 زن و 6372 مرد داوطلب كه همگی سفیدپوست بودند، به نتایج فوق دست یافتند.

به گفته پزشكان، تری‌گلیسیرید، اصلی‌ترین چربی موجود در مواد غذایی است و کالری اضافی که در بدن سوزانده نمی‌شود به تری‌گلیسیرید تبدیل شده و به عنوان چربی در اعضای مختلف بدن ذخیره می‌شود. بنابراین برای حفظ سلامتی لازم است كه میزان تری‌گلیسیرید موجود در خون كنترل شود.

به گفته متخصصان تغذیه، اگر میزان تری‌گلیسیرید خون شما بالا است می‌توانید با مصرف آب میوه تازه، قهوه ساده، چای معمولی و یا گیاهی، مصرف نوشیدنی‌های بدون قند، آب و مقدار كمی شکلات داغ با شیر کم چرب، ماهی و گوشت کم چرب، مصرف سبزی بخارپز و آب پز شده، مصرف انواع میوه‌ها به ویژه مركبات، مصرف نان سبوس دار، محدود كردن مصرف تنقلات و بویژه مواد قندی و شیرین،‌ حفظ وزن مناسب، محدود كردن مصرف زرده تخم مرغ در طول هفته، كنترل مصرف دانه‌های روغنی و مغز خشكبار، استفاده از لبنیات کم چرب و مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر خوراكی، مقدار آن را در بدن كاهش داده و كنترل كنید.

شرح این یافته در مجله انجمن نورولوژی آمریكا موسوم به سالانه‌های نورولوژی منتشر شده است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سکته مغزی را کم می‌کند