سوال و پاسخ های خانواده ها

این سایت، جامع ترین سایت سکته مغزی ایران هست که هدف آن ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری و بهبودی بیماران سکته مغزی و آگاه کردن خانواده هاست.

۱- سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی که “حمله مغزی” نیز نامیده می شود، وقتی رخ می دهد که جریان خون مغز دچار وقفه گردیده یا یک رگ مغز پاره شود.
%۸۰ سکته های مغزی از نوع ایسکمیک هستند و به علت قطع جریان خون یک رگ حیاتی مغز بوسیله لخته خون یا به علت تنگی شرایین ایجاد می شوند.
پاره شدن یک رگ خونی در مغز، و انتشار خون در بافت مغزی اطراف آن، موجب سکته ی مغزی هموراژیک می شود.
نکته ی مهم این است که مغز برای عملکردش نیازمند مقدار ثابتی اکسیژن و مواد مغذی است. بدون خون یا اکسیژن، سلول های مغزی در عرض چند دقیقه می میرند.

۲- ریسک فاکتورهای سکته مغزی چیست؟

فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، استفاده از قرص های ضدحاملگی، سیگار، ورزش نکردن، مصرف الکل، سابقه حمله ایسکمیک زودگذر (TIA) یا سکته مغزی، و بالا بودن هموسیستئین خون (یک نوع پروتئین خون) همگی ریسک فاکتورهایی هستند که قابل کنترل و درمان هستند.
ریسک فاکتورهای غیر قابل اصلاح عبارتند از سن (برای هر دهه زندگی بعد از 55 سالگی، شانس ابتلا به سکته مغزی بیش از دو برابر می شود)، نژاد (آمریکایی های آفریقایی نسبت به سفیدپوستان شانس بسیار بالاتری برای مرگ و ناتوانی به علت سکته مغزی دارند)، و وراثت/ژنتیک (شانس ابتلا به سکته مغزی در کسانی که سابقه فامیلی سکته مغزی را دارند بیشتر است).

۳- علائم سکته مغزی چیست؟

همه موارد فوق علائم شایع سکته مغزی هستند. گرچه، هر بیمار ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند، و بعضی بیماران ممکن است علائم هشداردهنده ای نداشته باشند.
یک نشانه احتمالی هشدار دهنده سکته مغزی، حمله ایسکمیک زودگذر (TIA) است. در TIA، جریان خون مغز بطور موقتی متوقف می شود، اما زمان آن کوتاهتر از سکته مغزی است. وجود TIA نشانه ای برای احتمال رخداد سکته مغزی است. اگر هر یک از علائم وجود داشته باشد، باید سریع با اورژانس تماس گرفت. اگر درمان سریع شروع شود، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

۴- درمان فوری سکته ایسکمیک (گذرا)چیست؟

وقتی احتمال می رود که فردی به سکته مغزی مبتلا شده است، باید بلافاصله با اورژانس تماس گرفت. آسپیرین نباید مصرف شود، چون ممکن است با داروی احتمالی تجویز شده در اورژانس تداخل پیدا کند.
دارویی که عموما در اورژانس برای درمان سکته مغزی استفاده می شود به نام t-PA است که برای حل کردن لخته خون استفاده می شود. این دارو باید در عرض سه ساعت داده شود تا موثر باشد. فقط پزشک است که می تواند با اطمینان مشخص کند که فرد دچار سکته مغزی شده است، و درمان پزشکی اورژانس می تواند یک زندگی را نجات دهد.

۵- چه درمانی برای پیشگیری از سکته ایسکمیک دوم استفاده می شود؟

به مجرد درمان پزشکی بیمار بعد از سکته مغزی، پزشک ارزیابی های لازم برای درمان های بیشتر را انجام می دهد‌.
بیماری که دچار سکته مغزی شده، ممکن است با داروهای ضدانعقادی مثل وارفارین برای رقیق کردن خون و یا سایر داروهای جلوگیری از تشکیل لخته ی خون درمان شود. برای باز کردن مجدد شریان بلوک شده یا تنگ شده، ممکن است بوسیله باد کردن یک بالون درون شریان، آنژیوپلاستی انجام شود تا خون به عضله قلب جریان پیدا کند. همچنین ممکن است برای شریان کاروتید در ناحیه ی گردن، پیشنهاد جراحی بشود.

۶- برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی چه کار بکنیم؟

متخصصین می گویند روش زندگی صحیح می تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند. از مصرف داروی فشار خون خود مطمئن باشید، سیگار کشیدن را متوقف کنید، غذاهای کم چرب و کم نمک بخورید، از مصرف الکل اجتناب کنید، تا حد امکان ورزش کنید، و کلسترول،و همچنین قند خون را از نظر وجود دیابت مرتب چک کنید.

 

و اما نکات مهم و مختصری که باید بدانید:

سکته مغزی وقتی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز دچار انسداد یا پارگی شده باشد.

ریسک فاکتور اصلی برای سکته مغزی، فشار خون بالا است.

سکته مغزی می تواند برای هر کسی و در هر سنی رخ دهد‌. گرچه، هر چه سن بالاتر باشد، خطر ابتلا به سکته مغزی بیشتر است. هنوز، تقریبا یک چهارم سکته های مغزی در افراد زیر سن ۶۵ سال رخ می دهد. شانس ابتلا به سکته مغزی برای هر دهه از زندگی بعد از سن ۵۵ تقریبا دو برابر می شود.

احتمال فوت زنان بعد از سکته مغزی بیشتر از مردان است، چون عمرشان بیشتر از مردان است و در آنها سکته مغزی در سنین بالاتر رخ می دهد.

سردر شدید ناگهانی می تواند یک علامت سکته مغزی باشد.

سکته مغزی سومین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

سکته مغزی قطعا یک اورژانس است و اقدامات پزشکی فوری ضروری است حتی اگر علائم به سرعت از بین بروند.

رایج ترین درمان برای سکته مغزی استفاده از داروهای رقیق کننده خون است.

قطع موقتی جریان خون مغز به نام مینی استروک و TIA است.

نام دیگر سکته مغزی (استروک)، حمله مغزی (Brain attack) است.

حمله قلبی و سکته مغزی می توانند با هم و یا با فاصله بسیار کم از هم رخ دهند.

برای پیشگیری از سکته مغزی، بیشتر ماهی و کمتر گوشت میل کنید.

عوامل خطرزا برای سكته