افسردگی تهدیدی جدی برای نجات یافتگان سکته مغزی

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، احتمال افسردگی شدید در بازماندگان سکته مغزی در 3 ماه نخست، 8 برابر بیشتر از هم سن و سالان آنها است.

مشکل ریوی و سکته مغزی

این مطالعه با بررسی اطلاعات گروه بزرگی از نجات یافتگان سکته مغزی نشان می دهد که حدود 25 درصد از این افراد در دو سال اول پس از سکته به افسردگی شدید مبتلا شده اند و بیش از نیمی از این افراد، افسردگی را در سه ماه نخست پس از سکته تجربه کرده اند.

به گزارش رویترز،این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک صورت گرفته نشان می دهد بی تعادلی ناشی از سکته، مغز را مستعد ابتلا به افسردگی می کند.
این در حالیست که افسردگی نه تنها در تشدید عوارض سکته مغزی نقش دارد، بلکه احتمال بیماری زوال عقل و بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد. افسردگی در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های جامعه بهداشت جهانی است.
این مطالعه نشان می دهد افسردگی با سن رابطه مستقیم دارد و احتمال ابتلا به آن در زنان بیشتر است.
محققان درمورد اختلالات خلقی پس از سکته مغزی به خانواده ها هشدار می دهند و معاشرت با افراد شاد، رژیم غذایی مدیترانه ای و ورزش منظم را در پیشگیری از افسردگی موثر می دانند. از طرفی این مطالعه نشان می دهد سکته مغزی با رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش منظم و اجتناب از سیگار، الکل و تنش روحی تا 90 درصد قابل پیشگیری است.
نتایج این مطالعه در نششریه JAMA Psychiatry منتشر شده است.

نوشته پیشنهادی: استرس و افسردگی خطر سکته مغزی را افزایش می دهند

جمال فولادی

متخصص توانبخشی سکته مغزی (کاردرمانی، تمرین درمانی و تنس تراپی) 

نظام پزشکی: ک-د-1136 

برای ارزیابی و درمان لطفا تماس بگیرید

برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,