برای جلوگیری از سکته مغزی پیاده روی کنید

پديده صنعتی شدن، شهر نشينی و حمل و نقل مكانيزه فعاليت های فيزيكی را حتی در كشورهای در حال توسعه كاهش داده است، به طوری كه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد كل جمعيت جهان از فعاليت كافی برخوردار نيستند.
ورزش فيزيكی، مستقل از عوامل ژنتيكی با طول عمر ارتباط دارد. فعاليت فيزيكی، حتی در سن بالا می تواند به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بيماری كرونری قلب، ديابت، فشار خون بالا و چاقی را كاهش دهد، به علاوه به كاهش استرس، اضطراب و افسردگی كمك كرده و مقدار چربی ها را بهبود می بخشد. همچنين خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، و سكته های ايسميك را كاهش می دهد.

انجام بيش از ۱۵۰ دقيقه فعاليت فيزيكی متوسط در هفته يا ۶۰ دقيقه فعاليت فيزيكی شديد در هفته (در محل كار، خانه يا هر جای ديگر) می تواند تا حدود ۳۰ درصد خطر ابتلا به بيماری كرونری قلب را كاهش دهد.

با وجود شواهد مستند در زمينه فوائد فعاليت فيزيكی در پيشگيری و درمان بيماری های قلبی عروقی و ساير بيماری های مزمن، در ايالات متحده آمريكا ساليانه بيش از يك چهارم ميليون نفر به علت “نداشتن ورزش فيزيكی منظم ” جان خود را از دست می دهند.
تنها ۸ درصد از جمعيت جهان صاحب اتومبيل هستند. بين سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۸، تعداد وسايل نقليه شامل ماشين سواری، كاميون و اتوبوس در جهان تا ۸۰ درصد رشد داشته است كه يك سوم اين افزايش مربوط به كشور های در حال توسعه بوده است.
زنان سيگاری نسبت به مردان سيگاری در معرض خطرات بيشتری از حملات قلبی هستند.
خطر حمله قلبی در زنانی كه تنها ۳ تا ۵ نخ سيگار در روز مصرف می كنند دو برابر می شود، در حالی كه در مردان با مصرف ۶ تا ۹ نخ سيگار در روز خطر حمله قلبی دو برابر می شود.
ضرب المثل قديمی چينی: “اگر بعد از غذا خوردن قدم بزنيد ديگر مجبور به رفتن پيش پزشك نيستيد.”

سیگار و سکته