بهبودی و هوشیاری مبتلایان به سکته مغزی پس از تزریق سلول بنیادی

پزشکان دانشگاه ادينبوروي اسکاتلند با تزريق سلولهاي بنيادي به مغر پنج بيمار که سکته مغزي کرده بودند تواتستند باعث بهبود حرکت، هوشياري و تعادل آنها شوند. با اين حال به گفته دانشمندان هنوز زود است درباره سودمندي اين روش درماني نتيجه‌گيري شود.
 براي اين درمان آزمايشي، نه بيمار که بين ۶۰ تا ۹۰ سال سن داشتند انتخاب شدند و بي خطر بودن روش در آنها برررسي شد. تمام اين بيماران بين شش ماه تا پنج سال قبل سکته مغزي کرده بودند.
سیستم عصبی
سپس به قسمتهايي از مغز آنها که بعلت سکته مغزي آسيب ديده بود، سلولهاي بنيادي جنيني تزريق کردند.
پروفسور کيت ميور استاد دانشگاه گلاسکو که اين تحقيق را سرپرستي کرده مي گويد از بهبود خفيف تا متوسط عملکرد اين بيماران شگفت‌زده شده چرا که حتي انتظار بهبود در يکي از آنها را هم نداشته است.
البته هنوز نمي توان با قطعيت گفت آيا اين بهبود ناشي از تزريق سلولهاي بنيادي است يا بعلت اينکه به اين بيماران در حين درمان توجه ويژه‌اي شده است.
تا به حال تصور بر اين بوده که شش ماه بعد از سکته مغزي، در مغز مبتلايان به عوارض سکته مغزي بهبودي ايجاد نخواهد شد.
اما به گفته پروفسور ميور تغييرات “جالب” و “شگفت انگيزي” در اين بيماران ديده شده؛ مثلا بيماري که سالها فلج کامل بوده اکنون انگشتهايش را تکان مي دهد.
اين تغيييرات کوچک به بيماران کمک مي کند تا کارهاي روزمره مثل لباس پوشيدن را بهتر انجام دهند و وابستگي‌شان به ديگران کمتر شود.
با توجه به نتايج مثبتي که در مرحله اول اين تحقيق بدست آمد، مرحله دوم آن امسال آغاز مي‌شود. در اين مرحله بايد به اين سوال پاسخ داد که بهبود بيماران تا چه اندازه بعلت درمان با سلولهاي بنيادي است.
حتي اگر در مرحله دوم سودمندي استفاده از سلولهاي بنيادي ثابت شود، تا زماني که اين شيوه در سطح وسيع بکار گرفته شود، به سالها زمان نياز است.
بازیابی قدرت حرکتی بیماران سکته مغزی با سلول بنیادی