تسریع کاهش قوه تعقل در پی بروز سکته مغزی

معمولا کسانی که دچار سکته مغزی می شوند دچار مشکلاتی در زمینه کاهش هوشیاری و تواناییهای فکری هم می شوند محققان در یک بررسی جدید دریافته اندکه این افراد در درازمدت هم مشکلاتی درقوه تعقل پیداخواهند کرد.

عوامل خطرزا برای سكته

طبق این بررسی این افراد بعد از گذشت شش سال از سکته مغزی مشکلاتی را در توانایی تفکر و مهارت های برنامه ریزی خود خواهند داشت. به گفته محققان دانشگاه میشیگان هر سالی که از وقوع سکته مغزی می گذرد احتمال کاهش بیشتر در توانایی مغزی بیمار ۲۳ درصد افزایش می یابد.

در سکته مغزی خون به علت بسته شدن عروق تغذیه کننده مغز به قسمتی از بافت آن نمی رسد و همین امر موجب آسیب و مرگ سلول های مغزی می شود. علت دیگر سکته مغزی پارگی عروق مغز و خونریزی به درون بافت آن است.

این مطالعه بر روی بیش از ۲۴ هزار نفر با سن بیش از ۴۵ سال صورت گرفته و مشخص کرده است که گرچه با افزایش سن ، همه افراد بتدریج دچار کاهش در قوای فکری و حافظه می شوند ولی این روند با بروز سکته مغزی سرعت می گیرد و بخصوص توانایی فرد را در تفکر و تعقل و مهارت هایش در تنظیم و مدیریت زمان برای تصمیم گیری و انجام کارها تحت تاثیر قرار می دهد.

پژوهشگران دریافتند سکته مغزی با زوال شناختی، اختلال در یادگیری مطالب جدید، حافظه کلامی مرتبط بوده و از سوی دیگر با گذشت چندین سال از سکته مغزی زوال شناختی و توانایی‌های فکری به سرعت افزایش می یابد.

گرچه سکته مغزی پیشرفت بیماری آلزایمر در کسانی که قبل از وقوع سکته دچار آن بوده اند را افزایش می دهد، اما توانایی فرد در یادگیری نکات جدید و حافظه سخن گفتن وی را تغییر نمی دهد.

سکته مغزی خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد