تمرین مکرر برای سکته مغزی تا چه اندازه جوابگو هست؟

یکی از راه های اتصال سیم های مغز به نام “تمرین مکرر” است.
تمرین مکرر برای سکته مغزی عبارت از تمرین مکرر یک حرکت، حتی اگر فرد قادر به انجام فقط بخش کوچکی از حرکت باشد. یکی از مواردی که مبتلایان به سکته مغزی اغلب سوال می کنند این است که “برای بازسازی و اتصال سیم های مغزم چقدر باید حرکات را تکرار و تمرین کنم؟”
در پاسخ باید گفت که تعداد خاصی وجود ندارد. بعضی دانشمندان سعی کرده اند تعداد تکرار تمرینات را حدس بزنند. اغلب تعداد ۱۰۰۰۰ تکرار پیشنهاد می شود. بعضی دیگر ۱۴۰۰۰۰ تکرار را پیشنهاد می کنند. تعداد تکرار تمرینات همچنین برای کسی که سالم بوده و دچار سکته مغزی نشده است معلوم نیست.
برای کسب مهارت در سطحی بالا در هر چیزی (مثلا بسکتبالیست حرفه ای، بافنده فرش، یا موسیقیدان)، تعداد تکرارهای مورد نیاز بین ۱ و ۲ میلیون است.
..اما محاسبه تکرار حرکات برای مبتلایان به سکته مغزی مشکل است. بعضی تحقیقات پیشنهاد می کنند که تعداد جادویی تکرارهای مورد نیاز ۲۰۰۰ است. اما این تعداد برای یک حرکت است. یعنی، برای تغییر کافی در مغز برای این که فقط یک حرکت بهتر شود، بیمار لازم است آن حرکت را ۲۰۰۰ بار تکرار کند. برای مثال، حرکت دورسی فلکشن ( بالا آوردن پا از مچ پا) را در نظر بگیرید. این حرکت برای راه رفتن ضروری است. برای این که این حرکت کمی بهتر شود، بیمار لازم است آن حرکت را حداقل ۲۰۰۰ مرتبه تکرار کند. اما این تعداد تکرار فقط برای یک حرکت، در یک مفصل است. برای راه رفتن حرکات زیادی در مفاصل مختلف زیادی انجام می شوند (از لحاظ تخصصی بنام “حرکت چند صفحه ای، چند مفصلی). و همه مفاصل دیگر در همه صفحات دیگر (جهات) نیز باید بطور مکرر تمرین شوند. به این دلیل است که تعداد تکرار تمرینات هم زیاد و هم تخمین آن مشکل است. تعداد تکرارها زیاد هستند زیرا بسیاری از مفاصل در جهات مختلف حرکت می کنند تا فعالیت های روزمره انجام شوند. تخمین تعداد حرکات نیز مشکل است زیرا تعداد تکرار تمرینات بسته به فرد فرق می کند و “اختصاصی بیمار” است. یعنی، هر بیمار، با توجه به اختلالاتش، نیازمند تعداد تکرارهای متفاوتی است.
تعداد تکرار تمرینات برای هر بیمار بسته به عوامل زیر فرق می کند:
▪️ پیچیدگی حرکتی که باید مجددا آموخته شود
▪️ مقدار حرکت موجود
▪️ شدت و تمرکزی که حرکات مکرر انجام می شوند

با تمرینات مکرر چگونه بهبودی حاصل میشود؟

نوروپلاستیسیته و تمرین مکرر

درمان دست سکته