داروهای ضد انعقادی و رژیم غذایی برای سکته مغزی

مواد ضد انعقادی موادی هستند که تشکیل لخته یا توانایی خون برای لخته شدن را کاهش می دهند. همراه کردن داروها با غذاهایی که خاصیت ضد انعقادی دارند ایده خوبی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی است.
رایج ترین داروهای ضد انعقادی وارفارین و آسپیرین هستند که برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در بدن مصرف می شوند. مواد ضد انعقادی طبیعی نیز می توانند به رقیق کردن خون کمک کنند. ضمن این که با تامین مواد مغذی، ریسک فاکتور های سکته مغزی مثل فشار خون بالا، اضافه وزن بدن، و دیابت را پایین می آورند.
میوه ها منبع غنی مواد ضد انعقادی هستند‌. متخصصین تغذیه مصرف میوه ۳-۲ بار در روز را پیشنهاد می کنند. گرچه آب میوه نیز می تواند جایگزین سالمی باشد، اما همیشه باید سعی کرد میوه کامل رسیده، تازه، و خام مصرف شود.
بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند و می خواهند مواد ضد انعقادی طبیعی را به رژیم غدایی خود اضافه کنند باید احتیاط کنند و قبل از آن با پزشک و متخصصین تغذیه مشورت کنند.
میوه ها و ادویه ها مواد ضدانعقادی خوبی هستند.
انگور حاوی فلاونوییدها (flavonoid) هستند که لخته شدن خون را کاهش می دهد. انگور همچنین ترکیبی به نام رسوراترول (resveratrol) دارد که همچنین فواید زیادی برای قلب و دستگاه قلبی عروقی دارد. بر طبق گزارش کالج کاردیولوژی آمریکا، آب انگور اثر ضد پلاکتی قوی مثل آسپیرین دارد و از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند.
مواد مشابه یافت شده در انگور در سیب نیز وجود دارند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه آب سیب (شیرین نشده) برای ۶ هفته به تجزیه کلسترول های بد یا LDL که اغلب با سکته مغزی مرتبط است، منجر می شود.
آناناس منبع غنی فیبر است، و می تواند به دفع توکسین های مضر در خون و همچنین کلسترول بد کمک کند. به همین دلیل اغلب به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند پیشنهاد می شود آناناس مصرف کنند‌. آناناس همچنین حاوی مواد ضدانعقادی طبیعی به نام بروملین (bromelain) هستند. بروملین فیبرین را تجزیه می کند، که پروتئینی در خون است و باعث لخته شدن می شود.
ادویه ها نیز حاوی مواد ضدانعقادی هستند. زنجبیل معلوم شده است که چسبندگی پلاکت ها را کمتر می کند‌. پودر کاری، پودر فلفل قرمز، آویشن، دارچین، پونه، شوید، زرد چوبه، و قرص نعنا منابع دیگر حاوی مواد طبیعی ضد انعقاد خون هستند.
فوائد اضافه ضدانعقادی میوه ها و سبزیجات دلیل دیگری برای اضافه کردن آنها به برنامه غدایی می باشد‌. بیماران مبتلا به سکته مغزی که داروهای ضدانعقادی مصرف می کنند برای گنجاندن آنها در برنامه غذایی خود باید با پزشک مشورت کنند و هر گونه تغییر در برنامه غدایی خود را به پزشک و درمانگران گزارش کنند‌‌.
آیا شما به میزان کافی میوه و سبزی در روز مصرف می کنید؟ اگر نه چرا نه؟
برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,