داروی جدید سکته مغزی

تحقیقات داروی جدید سکته مغزی در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا (American Acadeny of Neurology) تحقیقی را منتشر کرده است که افراد درمان شده با آنتی بیوتیک مینوسیکلین (Minocycline) در عرض شش تا ۲۴ ساعت بعد از سکته مغزی ناتوانی های بطور معنی دار کمتری داشتند‌.
مینوسیکلین
این یک خبر عالی است، بطوری که این پژوهش درمان جایگزینی را معرفی کرده است که ممکن است فرصت طولانی تری برای درمان سکته حاد فراهم کند‌. درمان های موجود فقط در طی چند ساعت اول قابل استفاده و موثر هستند و این برای افرادی که به موقع به بیمارستان نمی رسند عملی نیست.
در این تحقیق ۱۵۲ نفر شرکت داشتند و به آنها داروی خوراکی مینوسیکلین یا پلاسبو برای ۵ روز بعد از سکته مغزی دادند. محققین سپس هر دو گروه را برای مدت سه ماه پیگیری کردند.
این تحقیق نشان داد که گروه دریافت کننده مینوسیکلین نتیجه بطور معنی دار بهتری نسبت به گروه پلاسبو داشتند. گروه مینوسیکلین در مقایسه با گروه پلاسبو یا ناتوانی کمی داشتند یا ناتوانی نداشتند که جزء طبقه افراد با ناتوانی خفیف قرار می گرفتند.
پژوهشگران اظهار می کنند که مکانیزم بهبودی مینوسیکلین به علت اثر آنتی بیوتیکی اش نیست، بلکه بخاطر اثر ضدالتهابی اش و محافظت سلول های مغزی می باشد. تحقیقات دیگر نیز اثرات نوروپروتکتیو مینوسیکلین را نشان داده اند. هیچیک از افراد عارضه ای جدی به علت مصرف دارو نشان ندادند.