علایم سکته مغزی به صورت مختصر

سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.
هنگامی که جریان خون ورودی به مغز مختل شود و اگر ضربه مغزی وارد شده  جریان خون را مسدود کند یا به هر دلیلی مسدود شود، عواقب ناگواری در پی خواهد داشت و علایم سکته مغزی ظاهر می گردد. کنترل حرکت‌های بدن، ادراک، گفتار و یا سایر عملکردهای ذهنی یا بدنی مختل می‌شوند و ممکن است فرد آگاهی خود را از دست بدهد. ممکن است این اختلال به دو شکل اساسی اتفاق بیفتد. هر دوی این اختلالات، زندگی فرد را تهدید خواهند کرد. اختلال در گردش خون مغز ممکن است منجر به سکته مغزی شود.
علایم سکته مغزی
۱ نفر از ۶ نفر در جهان در طی زندگیشان دچار سکته مغزی می شوند. اما سکته مغزی قابل پیشگیری است.
سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است. اگر متوجه یک یا چند تا از علایم زیر شدید، با اورژانس تماس گرفته و مستقیما به بیمارستان بروید.
۱- ضعف ناگهانی در ناحیه صورت، دست یا پا بخصوص در یک سمت بدن
۲- گیجی ناگهانی، اختلال در صحبت کردن یا درک آن
۳- اختلال دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم
۴- اختلال ناگهانی در راه رفتن، گیجی، اختلال تعادل یا هماهنگی در حرکات
۵- سردرد ناگهانی، شدید بدون علت معلوم
خطر سکته مغزی در زنان بیشتر است (۱ نفر از ۵ نفر زن در مقابل ۱ نفر از ۶ نفر مرد). هر ۶ ثانیه، صرفنظر از سن یا جنس، کسی به علت سکته مغزی فوت می کند. اینها افرادی هستند که زمانی خواهر، برادر، زن، شوهر، پسر، شریک، مادر، پدر… یا دوست کسی بودند.