پیشگیری از سکته مغزی ( حتما بخوانید)

عوامل خطرزا سکته مغزی در كودكی و جوانی شروع می شوند
ضرب المثل چينی: “قرار گرفتن در چربی در جوانی، قرار گرفتن در تابوت در ميانسالی است.”

پیشگیری از سکته مغزی

اگر چه بيماری های قلبی و عروقی به طور معمول در سنين ميانسالی يا بالاتر رخ می دهند، عوامل خطرزا تا حد زيادی با رفتارهای آموخته شده در دوران کودکی و ادامه يافتن آنها تا بزرگسالی مشخص می شوند مانند عادات غذايی و سيگار کشيدن.
در سراسر جهان، اين خطرات زودتر از قبل در حال ظهور هستند. فعاليت بدنی کاهش قابل ملاحظه ای در نوجوانان به ويژه در دختران دارد. چاقی نه تنها در اروپا و شمال امريکا ، بلکه در جمعيت های از لحاظ سنتی لاغر از جمله چينی ها و ژاپنی ها افزايش بسياری يافته است. ديابت نوع ۲ قبلاً در کودکان نادر بود، اما در نوجوانان در حال افزايش است، به عنوان مثال، در آمريکای شمالی ، ژاپن و تايلند.

پیشگیری از سکته مغزی

شاخص های مشکلات قلبی عروقی ممکن است در کودکان ديده شود. در ارزيابی کودکان رگه های چربی و پلاک های فيبروزه در عروق کرونر پيدا شده است. اين ضايعات زودرس و تصلب شرايين اغلب در کودکانی که عوامل خطرزای سيگار کشيدن، افزايش چربی خون، فشار خون بالا و چاقی داشتند ديده شده است.

پیشگیری از سکته مغزی

برنامه های مرتبط با عوامل خطرزا در كودكی و جوانی عمدتاً به کشورهای توسعه يافته محدود است، اما اقدامات فوری در سراسر جهان مورد نياز است. خانواده ها، مدارس، انجمن ها، متخصصان بهداشت، مقامات و سياست گذاران سلامت عمومی همگی می بايست برای بهبود شيوه زندگی سالم در کودکان و جوانان تلاش کنند.
تا زمانی که گسترش عوامل خطرزا کنترل و ريشه کن نشده است، جهان با اپيدمی بيماری قلبی – عروقی روبرو است.

پیشگیری از سکته مغزی