چرا خانم‌ها بيشتر سكته مي‌كنند؟

¤مرگ و میر زنان به علت “سکته مغزی” نسبت به مردان بیشتر است. از هر ۱۰ مرگ و میر ناشی از آن، ۶ تا در زنان است، عمدتا به این دلیل که سکته در زنان در سنین بالا در زمانی که سکته مغزی خطرناک است رخ می دهد.
¤بسیاری از عوامل خطرزای  بیشتر در زنان رخ می دهد و مختص زنان است. در نتیجه یک نفر از پنج زن در خطر ابتلا به سکته مغزی است در مقابل ۱ به ۶ مردان. زنان بالای ۸۵ سال بالاترین میزان را دارند.
¤ زنان عوامل خطرزای بالای سکته را دارند. بعضی از عوامل خطرزا مثل دیابت، میگرن با اورای بینایی، فیبریلاسیون دهلیزی، افسردگی، و فشار خون بالا بیشتر در زنان رخ می دهند، و عوامل خطر بسیار بیشتری مختص زنان است مثل حاملگی، مسمومیت حاملگی (پری اکلامپسیا)، استفاده از قرص های ضدحاملگی (بخصوص در زنان با فشار خون بالا)، جایگزینی هورمون بعد از یائسگی، و تغییرات هورمونی.
¤ زنان در مقایسه با مردان پیامدهای بدتری دارند. در زنان کاهش عملکرد شناختی شدیدتر، احتمال بستری شدن بیشتر، و خطر افسردگی بعد از سکته بالاتر است. در نتیجه، در زنان افسردگی شایع تر است.
¤  بعضی از انواع سکته مغزی مثل ترومبوز ورید مغزی و خونریزی زیر عنکبوتیه در زنان بسیار شایع تر است.
¤ زنان در نقش مراقبین. بار مراقبت بطور عمده بر دوش زنان است که مسئله مهمی برای زنان است، چنانچه تحقیقات نشان می دهند زنانی که مراقبت از شوهرانشان را به دلیل سکته مغزی به عهده دارند گزارش می کنند که بعد از به عهده گرفتن مسئولیت مراقبت از شوهرانشان سلامتی ذهنی شان کاهش یافته است. بعلاوه، در زنان افسرده خطر سکته مغزی بالاتر است.
¤ انزوا و تنهایی. زنان احتمال بیشتری دارد که به تنهایی زندگی کنند و قبل از سکته مغزی بیوه شوند. آنها بعد از این بیماری اغلب بستری می شوند و بهبودی کمتری را نسبت به مردان دارند.
¤ زنان مبتلا  در مقایسه با مردان درمان یکسانی دریافت نمی کنند. زنان نسبت به مردان کمتر درمان می شوند، علی رغم این که مانند مردان با درمان بهبود می یابند.
¤ در آموزش سکته مغزی اختلاف جنسیتی وجود دارد. علی رغم این که زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به دانستن نشانه ها و درمان  دارند، زنان در رفتن به بیمارستان بعد از شروع سکته مغزی تاخیر دارند و احتمال کمتری دارد که از فرصت زمانی ۴/۵ ساعت برای درمان  آگاه باشند.
سکته از طریق مدیریت نحوه زندگی عمدتا قابل پیشگیری است‌. برای شکست دادن آن، زنان به اطلاعات اختصاصی نیاز دارند. اما سکته تبعیض قائل نمی شود و همه را مبتلا می کند.