چربی ها به عنوان یکی از عوامل خطرزا برای سكته مغزی

سطوح بالای كلسترول LDL و ساير چربی های غير طبيعی عوامل خطرزای بيماری قلبی عروقی هستند. كلسترول يك ماده نرم و موم مانند است كه در ميان چربی ها، داخل جريان خون و در تمام سلول های بدن يافت می شود. كلسترول برای تشكيل غشاء سلولی، هورمون ها و ساير عملكردهای بدن ضروری است.
بدن می تواند كلسترول را بسازد يا آن را از مواد غذايی به ويژه از فراورده های گوشتی نظير گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و فراورده های لبنی به دست آورد. روغن ها و چربی های اشباع شده نباتی نظير روغن نارگيل و روغن خرما فاقد كلسترول هستند، اما باعث افزايش كلسترول خون می شوند. برخی مواد غذايی كه حاوی محصولات حيوانی نيستند ممكن است دارای چربی باشند كه اين امر باعث می شود بدن كلسترول بيشتری بسازد. ميوه ها، سبزيجات و غلات فاقد كلسترول هستند.
دو نوع كلسترول در بدن وجود دارد:
ليپو پروتئين كم چگال ( LDL ) و ليپو پروتئين پرچگال (HDL).
ميزان بالایLDL می تواند به بسته شدن شريان ها، افزايش خطر حمله قلبی و سكته مغزی ايسكيميك منجر شود، در حالي كه HDL خطر بروز بيماری های قلبی عروقی و سكته مغزی را كاهش می دهد.
هورمون زنانه استروژن سطح كلسترول نوع HDL را افزايش می دهد كه اين امر مي تواند يكی از علت های محافظت زنان قبل از يائسگی در برابر بيماری عروق كرونری قلبی باشد.

چربی و سکته

گرفتگی شریان ها