اهداف کاردرمانی در مرحله حاد سکته مغزی

اهداف کاردرمانی در مرحله حاد سکته مغزی:
– ارتقای اعتماد و استقلال عملکردی پس از آسیب
– کمک به بیماران جهت کسب مهارت های لازم جهت داشتن زندگی معنی دار
– کمک به بیماران جهت رسیدن به نقش های ارزشمند خود در محیط فیزیکی و اجتماعی
– فراهم کردن یک انتقال ایمن از محیط حاد به محیط زندگی بیمار
جلوگیری از آسیب های ثانویه پس از سکته مغزی:
بعد از بروز سکته مغزی مواردی از قبیل زیر را بیماران می توانند تجربه کنند که کاردرمانگر با توجه به مشاوره ها و آموزش های الزم به مراقبان می تواند اثر این آسیب ها را به حداقل برساند.
دررفتگی شانه, زخم بستر, ورم, درد, خستگی
فيزيوتراپي و کاردرماني
فيزيوتراپي و کاردرماني مولفه‌هاي مهم درماني براي بيماران مبتلا به سکته مغزي مي‌باشند و انجام آن‌ها نبايد به تاخير بيفتد. آغاز زودهنگام اين درمان‌ها مي‌تواند سبب بهبود نتايج عملکردي در بيماران شده و احتمال بروز ترومبوز وريد عمقي، ‌سفت شدن و جمع‌شدگي عضلات، زخم‌هاي فشاري و پنوموني را کاهش دهد.
گفتاردرماني
همه بيماران مبتلا به سکته مغزي تحت‌حاد نقص کلامي پيدا نمي‌کنند. به هر حال شواهدي وجود دارد که شروع زودهنگام گفتاردرماني شديد براي بيماران مبتلا به نقص کلامي، سبب بهبود نتايج درماني مي‌گردد.
نکات مهم دیگر در مرحله حاد سکته مغزی
اصلاح شيوه زندگي
کشيدن سيگار خطر بروز سکته مغزي را دو برابر مي‌کند، همچنين قرار گرفتن در معرض دود سيگار نيز خطر ابتلا به سکته مغزي را افزايش مي‌دهد. ساير عوامل خطر عمده در ايجاد سکته مغزي شامل مصرف بيش از حد الکل، عدم فعاليت فيزيکي کافي، و چاقي، است. توصيه‌هاي لازم براي اصلاح شيوه زندگي پس از سکته مغزي ايسکميک ضروري بوده و بيماران بايد توصيه‌هاي متناسب با عوامل خطر فردي خود را دريافت نمايند.
 شواهد قوي مبني بر فوايد استفاده از خدمات توان‌بخشي بلافاصله پس از بستري در بيمارستان در بيماران مبتلا به سکته مغزي وجود دارد. اين خدمات سبب نتايج بهتر عملکردي و بهتر شدن شرايط زندگي در خانه متعاقب سکته مغزي خواهد شد. در صورت امکان، انتقال بيمار از بيمارستان به يک مرکز توان‌بخشي، قويا توصيه مي‌گردد. با توجه به درجه ناتواني بيمار، در صورتي که براي توان‌بخشي نيازي به بستري فرد نباشد، توان بخشي سرپايي توصيه مي‌گردد. در هر صورت، توان‌بخشي در مقايسه با عدم انجام چنين درمان‌هايي سبب کاهش شرايط سخت ناشي از کاهش عملکرد فرد به دنبال سکته مغزي مي‌گردد.
برچسب ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,