کاهش ملموس سن سکته مغزی در کشور

سکته مغزی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که سالانه ۱۰۰ هزار مورد سکته مغزی در کشور داریم. نکته مهم دیگر این است که سکته مغزی همچنان به عنوان علت مهم و اصلی معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در کشور شناخته می‌شود.
۴ ساعتِ طلایی برای درمان مبتلایانِ سکته‌ مغزی
اگر در کمتر از چهار ساعت بتوانیم بیمار سکته مغزی از نوع بدون خونریزی‌دهنده را به بیمارستان برسانیم، حتما می‌توانیم اقدامات خیلی خوبی برایش انجام دهیم. باید توجه کرد که سکته مغزی دو نوع انسدادی و خونریزی‌دهنده دارد. حال اگر در نوع انسدادی سکته مغزی بیمار را در کمتر از چهار ساعت به بیمارستان برسانیم، می‌توان بیمار را نجات داد.
اصلی‌ترین علائم سکته مغزی
 این علائم عبارتند از نامتقارن شدن صورت، ضعف یک‌طرفه در دست یا پا، اشکال در تکلم فرد و … افراد با مشاهده این علائم باید در کمتر از چهار ساعت بیمار را به مرکز درمانی برسانند.  بهترین مسیر رساندن بیمار به بیمارستان نیز از طریق اورژانس است. زیرا اورژانس می‌داند که کدام بیمارستان‌ها خدمات درمانی سکته مغزی را ارائه می‌کنند. حال زمانیکه فرد به بیمارستان رسید، با تشخیص نوع سکته، درمان را برایش آغاز می‌کنند.
در وهله اول مردم نباید فکر کنند که سکته مغزی فقط در سنین بالای ۵۰ یا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سکته‌های مغزی در سنین ۴۰ سال داریم و بعضا مواردی از سکته مغزی در سنین زیر ۴۰ سال هم دیده شده است. گاهی اوقات مردم انتظار دارند که یک فرد پیر و از کار افتاده‌ای سکته مغزی کند؛ در حالیکه یک فردی که شاغل است یا در خیابان راه می‌رود هم ممکن است سکته مغزی کند. بنابراین حواس مردم باید به این موضوع باشد و اشتباه نکنند و فکر نکنند که سکته حاد مغزی فقط مختص افراد پیر است.
البته این روندی است که در دنیا اتفاق افتاده و سن سکته مغزی کاهش یافته است، اما در ایران به شکل ملموسی پایین آمده که دلیل آن هم سبک زندگی اعم از تغذیه ناسالم، مصرف چربی و نمک، فست‌فود و تحرک بدنی ناکافی است که منجر به افزایش ریسک سکته‌های مغزی شده است. در عین حال مردم زمانیکه علائم سکته مغزی را دیدند، فکر نکنند که یک عارضه محدود و زودگذر است و با خود بگویند یک ساعت یا یک روز صبر کنیم تا بهتر شویم، بلکه باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند تا در آنجا مطمئن شوند.