۲۵ درصد انسان‌ها پس از ۸۰ سالگی دچار آلزایمر می‌شوند

آمارها نشان می دهد ۲۵ میلیون نفر در دنیا به اختلالات حافظه مبتلا هستند که ۷۵ درصد از این اختلالات به علت آلزایمر ایجاد می‌شود.
 سکته های مغزی علل متعددی دارد که شایع ترین آنها جدا شدن لخته خون از قلب بوده که پس از جریان یافتن در خون به سمت مغز حرکت می کند.

 با توجه به اینکه مغز ۲۰ درصد جریان خون قلب رو به سمت خود جذب می کند، احتمال رفتن لخته از قلب به سمت مغز زیاد است که در این صورت با پیشروی این لخته به سمت مغز، یکی از رگ های مغز مسدود شده و همین قطع ناگهانی خون، بخشی از مغز دچار افت شدید خونی، نکروز و در نهایت بروز سکته مغزی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: انواع آریتمی‌های قلبی از مهم ترین مشکلاتی است که موجب ایجاد لخته و سکته مغزی می شود. که به این پدیده آمبولی مغزی گفته می‌شود.
 شایع ترین علت آمبولی مغزی؛ اختلالات ریتم قلبی است که با افزایش سن، شیوع آریتمی قلب هم بیشتر می شود.

افرادی که آریتمی بدون علامت دارند باید بررسی شده و احتمال ریسک سکته در آنها طبق معیارهای پزشکی ارزیابی شود و افراد با ریسک بالا باید ۱۰۰ درصد تحت درمان قرار گیرند. همچنین بیماران آریتمی AF همراه با علائم مغزی مثل ضعف عضله دست، اختلال تکلم، عدم تعادل و…، هم باید حتما درمان شوند.

 با بیان اینکه دوز داروهای ضد انعقادی مثل وارفارین باید با توجه به رژیم غذایی و سایر داروهای مصرفی تغییر کند، داروهای جدید با اثر روی یک فاکتور انعقادی، احتمال خونریزی کمتری داشته و نیاز به تغییر دوز مداوم ندارند اما نسبت به سایر داروها گران تر هستند.

اختلالات حافظه قابل درمان گاهی شکل ساده‌ای به خود می‌گیرد به طور مثال کاهش سطح یک ویتامین در بدن می‌تواند علائمی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد کند؛ اگر این موارد به خوبی شناسایی شوند فرد با مصرف دارو خیلی سریع بهبود پیدا می‌کند همچنین گاهی بیماری‌هایی مثل ناراحتی‌های روانپزشکی همچون اختلالات خلقی و بیماری‌های نوروتیک شبیه اختلال حافظه ظاهر می‌شوند.

نوع‌ ژنتیکی‌ بیماری آلزایمر در سنین پایین می‌تواند بروز پیدا کند؛ بیشتر اختلالات حافظه در سنین پایین به علت اختلال در یکی از بخش‌های حافظه ایجاد می‌شوند؛ حافظه سه بخش اصلی دارد بخشی که اطلاعات از طریق آن وارد مغز می‌شود سپس این اطلاعات کدگذاری شده و در نهایت ذخیره می‌شوند که می‌توانیم در مواقع نیاز از این اطلاعات ذخیره شده استفاده کنیم؛ اگر در هر یک از این سه مرحله اختلال ایجاد شود فرآیند حافظه مختل می‌شود؛ علت اختلال حافظه در سنین پایین بیشتر تمرکز نداشتن و اضطراب است.

طول عمر این بیماران به طور متوسط ۸ سال بوده این اختلال سیر پیش رونده دارد و خیلی نمی‌توانیم مانع از پیشرفت آن شویم بنابراین داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند تنها می‌تواند علائم بیمار را در مراحل خفیف و متوسط کنترل کنند؛ ما امروز می‌توانیم با روش‌های تصویربرداری پیشرفتهت ۱۰ سال پیش از آن که علائم در فرد بروز پیدا کند وجود آلزایمر را در او تشخیص دهیم.

 درباره فراموشی‌هایی که در سنین پایین‌تر به سراغ افراد می‌آید، این فراموشی‌ها به علت مشکل در فرآیند توجه و تمرکز ایجاد می‌شوند و نشان دهنده اختلال در ساختار مغزی نیستند همچنین درصد زیادی از موارد اختلال حافظه خفیف(ام سی آی) می‌توانند در آینده تبدیل به آلزایمر شوند؛ فراموشی‌هایی که در سنین پایین به سراغ افراد می‌آید بیشتر به علت اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی است.
 به طور کلی ۲۵ میلیون نفر در دنیا به اختلالات حافظه مبتلا هستند؛ ۷۵ درصد از اختلالات حافظه به علت آلزایمر ایجاد می‌شوند؛ ۱۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال آلزایمر دارند و حدود ۶ درصد از اشخاص بالای ۶۵ سال دچار اختلال حافظه هستند که از این میان ۴ درصد آلزایمر دارند.