افسردگی در بیماران سکته مغزی

افسردگی در سکته مغزی
■ افسردگی و خلق و خو
تغییر در خلق و خو و شخصیت و افسردگی در سکته مغزی شایع هستند. این تغییرات می توانند انجام فعالیت های معمول و مدیریت زندگی روزمره را سخت کنند. تغییر خلق و خوی مراقبین و اعضای خانواده بعد از سکته مغزی نیز شایع است. برای مشکلات خلق و خو بعد از سکته مغزی از دارو درمانی و مداخلات روانشناسی برای حمایت و بکارگیری استراتژی هایی برای کنترل افکار و رفتارها استفاده می شود.
■ اختلالات شناختی
شناخت کلمه ای است که برای توضیح مهارت های فکر کردن و حافظه استفاده می شود. بعد از سکته مغزی، بیمار ممکن است مشکلاتی در انواع مختلف مهارت های فکر کردن داشته باشد. برای مثال، تمرکز کردن، به یادآوردن روز و تاریخ، به خاطر آوردن چیزهایی که اخیرا روی داده اند. یادگیری چیزهای تازه، طرح ریزی فعالیت ها، یا حل مشکلات ممکن است برای بیماران بعد از سکته مغزی سخت باشد. چیزهای زیادی ممکن است بر توانایی بیمار برای فکر کردن اثر بگذارند. خستگی، هیجانی شدن، استرس، یا قرار گرفتن در یک محیط شلوغ و پرسر و صدا همگی می توانند فکر کردن را سخت تر کنند. در صورت وجود مشکل شناختی، یک روانشناس یا روانشناس عصبی می تواند به بیمار کمک کند.
 براساس آمار موجود ، سكته مغزی در بیش از 70 درصد مبتلایان، ناتوانی و معلولیت ایجاد می كند و در بیش از 30درصد موارد، احتمال بازگشت بیماری ظرف چند ماه آینده وجود دارد؛ ضمن اینكه شمار اندكی از مبتلایان نیز دچار حملات تشنجی می شوند.
سكته مغزی به علت گرفتگی عروق مغزی یا در موارد كمی به علت خونریزی مغزی ممكن است ایجاد شود؛ این بیماری معمولا در سنین بالاتر و مبتلایان به فشار خون اتفاق می افتد.