بهبود مبتلایان به سکته مغزی در نبود یک ژن خاص

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند افرادی که فاقد یک ژن خاص هستند، پس از سکته مغزی بهتر از سایرین بهبودی حاصل می‌کنند.

این ژن خاص که CCR5 نام دارد اخیرا توسط محققان چینی در دو جنین مورد ویرایش قرار گرفت و کودکان متولد شده در برابر بیماری HIV دارای مصونیت هستند. داروی Maraviroc نیز که برای درمان HIV کاربرد دارد، این ژن را مسدود می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دیلی میلی،زمانی که محققان داروی Maraviroc را برای مسدود کردن ژن CCR5 در موش‌ها به کار گرفتند، متوجه شدند کنترل موش‌ها بر اندام‌ها و تسلط آن‌ها در راه رفتن افزایش می یابد. بر اساس نتایج این بررسی محققان به این نتیجه رسیدند که احتمالا مسدود کردن ژن CCR5 می تواند موجب بهبود عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به سکته مغزی شود.
به منظور بررسی نقش این ژن بر قابلیت‌های حرکتی انسان‌ها، محققان 450 بیمار را که دچار سکته مغزی متوسط و شدید بودند مورد مطالعه قرار دادند. بسیاری از این بیماران فاقد ژن CCR5 بودند. چنانکه انتظار می‌رفت مشخص شد فرآیند بهبودی جسمی و روانی بیماران فاقد این ژن در مقایسه با سایرین بهتر پیش می‌رود. در واقع افراد فاقد این ژن پیشرفت‌های قابل توجهی در عملکرد حافظه، تکلم و توجه به امور مختلف نشان دادند.
به اعتقاد محققان فقدان این ژن احتمالا مانع از بین رفتن اتصالات سلول‌های مغزی در نزدیکی محل بروز سکته و تحریک سلول‌های دورتر برای تشکیل اتصالات جدید می‌شود. در مقابل مغز افراد دارای این ژن توانایی تغییر و سازماندهی مجدد سلول‌ها را ندارد.
سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می شوند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.