فشار خون بالا را به عنوان یک هشدار جدی بگیرید

ضرب المثل هندی: “شش چاشنی وجود دارد که مهمترين آنها نمک است”.
فشار خون بالا يکی از مهم ترين علل قابل پيشگيری مرگ زودرس در سراسر جهان است. حتی فشار خون در انتهای بالايی حد طبيعی خطر را افزايش می دهد. فشار خون بالا به صورت فشار خون سيستوليک بالاتر از ۱۴۰ ميلی متر جيوه و يا فشار خون دياستوليک بالاتر از ۹۰ ميلی متر جيوه تعريف می شود.
در بيشتر کشورها، تا ۳۰ درصد از بزرگسالان از فشار خون رنج می برند و اگر آنها فشار خونشان را، با افزايش فعاليت بدنی، حفظ وزن ايده آل و خوردن ميوه و سبزيجات بيشتر کاهش دهند بيشتر از ۵۰ ٪ تا ۶۰ ٪ می توانند وضعيت سلامتی شان را بهتر کنند.
در افراد تا ۵۰ سال، فشار خون سيستولييک و دياستوليک هر دو با خطر بيماریهای قلبی عروقی مرتبط هستند. بالاتر از اين سن، فشار سيستوليک پيش بينی كننده بسيار مهم تری است. فشار خون معمولاً با سن بالا می رود، به استثناء وقتی که فرد چاق نیست، نمک کمی مصرف می کند، و فعاليت بدنی اش بالا است.
بيشتر غذاهای طبيعی حاوی نمک هستند، اما ممکن است مواد غذايی آماده نمک زيادی داشته باشند. علاوه بر اين، افراد ممکن است برای افزایش طعم غذا نمک اضافه کنند. نمک موجود در غذا در اغلب افراد مبتلا به فشار خون و در حدود يک چهارم افراد دارای فشار خون طبيعی، به ويژه با بالا رفتن سن، فشار خون را افزايش می دهد.
مصرف بالای نمک به طور مستقل خطر بيماری قلبی عروقی در افراد دارای اضافه وزن را افزايش می دهد. علاوه بر تغيير در شيوه زندگی، داروهای موثر برای کنترل فشار خون در دسترس هستند و با مراجعه مرتب به پزشک می توان فشار خون را کنترل کرد.

¤ فشار خون در ایجاد حدود نیمی از بیماری های قلبی عروقی نقش دارد.

¤ احتمال بیماری قلبی عروقی به ازای ۱۰ نمره افزایش در فشار خون دیاستولی یا به ازای ۲۰ نمره افزایش در فشار خون سیستولی دو برابر می شود.

فشار خون بالا