استراتژی هایی برای بهبودی از سکته مغزی

 1- استفاده از تغییر برای اثر بر تغییر

استفاده از حس لامسه، به جای بینایی، حس تمایز لامسه ما را تمرین می دهد.
تمایز این تفاوت های جزیی فعالیت کورتیکال را افزایش می دهد و سیناپس های قویتری ایجاد می کند.
چند پیشنهاد:
یک فنجان را با چند سکه مختلف پر کنید، و در حالی که بیمار فعالیت دیگری انجام می دهد، از او بخواهید دستش را به سمت فنجان برده و یک سکه بردارد. فقط با لمس، تعیین کند چه سکه ای است، و بدون نگاه کردن، آنها را در ظرف دیگری بگذارد.
این تمرین می تواند با اشیائی با اندازه و جنس هایی کمی متفاوت مثل پیچ و مهره، گیره های کاغذ، واشر، و غیره انجام شود. به عنوان جایگزین، می توان از قطعات کوچک سمباده، چرم، پارچه یا جنس های دیگر استفاده کرد.

2- گل های سرخ را بو کنید

آغاز فعالیت ها در صبح با استشمام بوها و آروماهای جدید راه های عصبی جدید را فعال می کند.
بنابراین، استشمام اولین بوهایی که بطور معمول در صبح ها حس می کنید مثل بوی چای یا قهوه (یا بوی هر چیز دیگری) را کنار بگذارید. به جای آن، ماده معطره خوشبوی دیگری انتخاب کنید و آن را در کنار تخت تان بگذارید.
برای این منظور، مواد معطره نسبتا قوی مثل بوی میوه انواع مرکبات، میوه های بری مثل توت فرنگی، نعناع فلفلی، و عصاره وانیل را انتخاب کنید. همانطور که صبح ها کارهای معمول خود را انجام می دهید مثل لباس پوشیدن و غیره، بوی جدید را استشمام کنید.

3- سکوت طلایی است

بلوک کردن صداها ما را مجبور می کند که حتی برای کارهای ساده، از سایر حس ها استفاده کنیم، این کار ما را وادار می کند که به همه ی چیزهای اطرافمان توجه کنیم.
با استفاده از هدفون ها و گوشی ها به عنوان ابزاری برای ایجاد سکوت، تمرین های درمانی و کارهای روزمره معمولتان را شروع کنید.
این کار به شما کمک می کند تا به آن دسته از ورودی حسی که مغزتان تعیین می کند برای کارهای روزمره ضروری نیستند، توجه نکنید.

4-با شیوه ی معمول خرید تان در فروشگاه خداحافظی کنید

تغییر شیوه ی خرید کردن در فروشگاه، رشد نورون ها را تحریک می کند و راه دیگری برای مواجهه با اشیاء، و رایحه های جدید است.
برای مثال، خرید را از نقطه ی مقابل جایی که همیشه جستجو در فروشگاه را شروع می کنید، آغاز ‌نمایید و نحوه جستجو برای کالاهایی که می خو اهید بخرید را تغییر دهید.
به همه ی محتویات قفسه ها از بالا به پایین نگاه کنید، و کالاهایی که معمولا نمی خرید را هم نگاه کنید. لازم نیست آنها را بخرید، فقط آنها را پیدا کنید و ببینید.
همچنین، به جای خریدن مقدار زیادی گوشت بسته بندی شده، با فروشنده در باره گوشت ها و پنیرهای تازه صحبت کنید، ماهی های تازه را ببینید، و انواع نان ها را پیدا کنید.
وقتی به بخش سبزیجات تازه می رسید یا به میوه فروشی می روید، چشم هایتان را ببندید و بوی میوه ها و سبزیجات را استشمام کنید، و سعی کنید بدون نگاه کردن، تعداد بیشتری از آنها را شناسایی کنید.

برای ادامه مقاله و بهترین راهکارها برای خانواده ها اینجا کلیک کنید