عملکرد جنسی در بیماران بعد از سکته مغزی

عملکرد جنسی در بیماران بعد از سکته مغزی یکی از مقوله هایی است که باید مورد توجه کادر توانبخشی باشد، در حالی که اهداف توانبخشی بیماران پس از سکته مغزی، بهبود کیفیت زندگی و بازگشت به فعالیت های عملکردی است، میزان توجه به فعالیت جنسی به عنوان بخشی از فرآیند توانبخشی استاندارد، روشن نیست. به علاوه، نگرانی های جنسی خاص بیماران مبتلا به سکته مغزی شامل: اثر سکته مغزی روی روابط جنسی و سکسوالیتی همسر، توانایی فیزیکی در فعالیت جنسی، و اثر اجزای روانی نظیر هویت نقش، افسردگی، و اضطراب بر روی تمایلات جنسی، همگی نیازمند بررسی توسط متخصصین توانبخشی است‌‌.
اختلال عملکرد جنسی و کاهش رضایت جنسی در بیماران پس از سکته مغزی شایع است و به عوامل فیزیکی، روانی، و روابط مرتبط می باشد. اما در توانبخشی پس از سکته مغزی به این موارد توجه کافی نشده است.
عملکرد جنسی یک جزء مهم کیفیت زندگی و فعالیت های زندگی روزمره است و پزشکان و متخصصین توانبخشی شامل فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگرها، و گفتاردرمانگرها باید در زمینه سکسوالیته در درمان بیماران پس از سکته مفزی آموزش ببینند. سکسولوژیست ها و سکس تراپیست ها باید جزء اصلی اعضای تیم توانبخشی باشند.