مشکلات و درد بعد از سکته مغزی

سکته مغزي، یکی از مشـکلات بهداشـتی و درمـانی جامعه متمدن امروزي محسوب می شود به طوري که ایـن بیماري سومین علت مرگ و میر پس از بیماریهـاي قلبـیعروقی و سرطانها در تمام دنیا می باشد. از نظـر شـیوعاین بیماري با بالا رفتن سن افزایش می یابـد و در مـردانبیشتر از زنان است.
■درد بعد از سکته مغزی
اگر آسیب بالقوه یا واقعی بافت های بدن یا آسیب خود عصب وجود داشته باشد، درد می تواند حس شود. درد بعد از سکته مغزی شامل درد مرکزی بعد از سکته مغزی (CRSP)، سردرد و شانه درد می باشد. دارو درمانی، درمان های روانشناسی، کنترل استرس و ریلکسیشن، فعال بودن، تغذیه سالم، و تمرینات فیزیوتراپی برای درمان درد استفاده می شوند.
شانه درد یک عارضه شایع پس از سکته (Stroke) است که ایجاد محدودیت های زیادی در توانبخشی این بیماران جهت دستیابی به کارایی فیزیکی مطلوب پس از سکته می کند ولی اطلاعات در مورد شیوع آن و فاکتورهای همراهش محدود است.
■ بی اختیاری ادرار
ضعف در کنترل ادرار و مدفوع، بی اختیاری نامیده می شود. سکته مغزی از طریق ضعف عضلانی،
تغییر حس و
اختلال حرکتی
باعث بی اختیاری ادرار و مدفوع می شود.
پزشکان و فیزیوتراپیست ها می توانند به بیماران برای کنترل بی اختیاری کمک کنند.
■ اختلال گفتاری و ارتباطی
سکته مغزی می تواند بر بخش های مرتبط با گفتار اثر بگذارد. اختلالات گفتاری و ارتباطی بعد از سکته مغزی بسیار شایع هستند و می توانند در صحبت کردن و یا درک صحبت دیگران (آفازی)، خواندن و نوشتن اثر بگذارد. در صورت داشتن اختلال گفتاری، یک متخصص و آسیب شناس گفتار و زبان می تواند به بیمار کمک کند.