۷ تکنیک برای تحرک پس از سکته مغزی

۱- تمرینات توانبخشی
۲- موسیقی درمانی
۳- آینه درمانی
۴- تمرین درمانی با محدود کردن اجباری سمت سالم
۵- توانبخشی با کمک روبات
۶- تحریک مغناطیسی مغز
۷- تحریکات اجتماعی
۱- تمرینات توانبخشی
تمرین انبوه بخصوص در منزل تنها راه بهبود حرکت است. با تکرار زیاد تمرینات فیزیوتراپی، مغز خودش را از طریق پلاستیسیته عصبی بازسازماندهی می کند. تکرار تمرینات کاملا حیاتی است.
تکرار تمرینات، مغز را تحریک می کند تا ارتباطات عصبی جدید تشکیل دهد که برای بهبودی ضروری هستند.

۲- موسیقی درمانی
بله، موسیقی می تواند تحرک بعد از سکته مغزی را با تحریک مغز بهبود بخشد. موسیقی به غنی سازی محیط کمک می کند، که نشان داده شده است فعالیت حسی، اجتماعی، شناختی، گفتاری، و حرکتی را افزایش می دهد.
موسیقی درمانی در افراد سکته مغزی به تحریک اعمال مغزی از جمله عملکرد حرکتی و توجه کمک می کند. به این دلیل، ابزاری که با موسیقی همراه هستند موثر هستند.
موسیقی به بیماران کمک می کند که بهتر فکر کنند، حرکت کنند، و ارتباط برقرار کنند و همچنین فعالیت اجتماعی مناسب تری داشته باشند. موسیقی موثر است چون قسمت های متعدد مغز را بطور همزمان تحریک می کند، و کاملا جذاب است.

۳- آینه درمانی
این روش جذاب با “فریب دادن مغز” برای باور به این که فرد دست مبتلا را حرکت می دهد کمک می کند. برای بهبود تحرک دست ضعیف یا فلج پس از سکته مغزی از آینه درمانی استفاده کنید.

۴- حرکت درمانی با محدود کردن اجباری
یک تکنیک توانبخشی تهاجمی است که در آن دست “سالم” محدود شده و دست مبتلا مجبور به فعالیت می شود. این تکنیک روشی ارجح برای مقابله با “یادگیری عدم استفاده” از سمت مبتلا است.

۵- توانبخشی با کمک روبات
از این تکنیک باید در کلینیک استفاده شود چون قیمت روبات ها زیاد و گران هستند. در این روش، از وسایل روباتیک برای کمک به بیماران برای کامل کردن تمرینات توانبخشی استفاده می شود. به این ترتیب روبات ها به بیماران کمک می کنند که تمرینات را بطور مکرر انجام دهند که به بهبود سریع تر مغز کمک می کند.

۶- تحریک مغناطیسی مغز
در طی این درمان، الکترودها و سیم ها روی جمجمه قرار داده شده و جریان تحریکی به مغز فرستاده می شود. تحریک مغناطیسی مغز قسمت های آسیب دیده مغز را تحریک کرده و بهبودی را تسریع می کند. بیماران پس از سکته مغزی در مرحله حاد و مزمن می توانند از تحریک مغناطیسی مغز بهره ببرند.

۷- تحریکات اجتماعی
اجتماعی بودن توانبخشی سکته مغزی را با افزایش انگیزه و هیجانات مثبت بطور موثری پیش می برد. افراد مبتلا به سکته مغزی که اجتماعی بوده و سطوح بالایی از حمایت اجتماعی را دارند نسبت به افراد ایزوله از لحاظ اجتماعی بهبودی سریع تر و گسترده تری را تجربه می کنند.