۷ راه سریع بهبودی عملکرد دست پس از سکته مغزی( قسمت دوم)

قدم چهارم: تمرین ذهنی
تمرین ذهنی هنر مشاهده خود هنگام انجام دادن کاری است‌‌. در مورد دست، شما خودتان را هنگام انجام حرکات دست مشاهده می کنید.
برای تقویت حرکت دست پس از سکته مغزی، بیمار باید تمرینات دست را قبل یا بعد از تمرین فیزیکی در ذهنش تمرین کند. “چون وقتی که فرد کاری را در ذهنش تمرین می کند، از نوروپلاستیسیته درست مثل وقتی که تمرین فیزیکی می کند بهره می برد.”
بنابراین هر وقت که بیمار تمرینات دست را انجام می دهد، از وی بخواهید حداقل ۵ دقیقه در حالت خوابیده یا نشسته چشم هایش را بسته و خود را هنگام انجام صحیح تمرینات تصور کند.

قدم پنجم: آینه درمانی
آینه درمانی یک روش جادویی است. در این روش یک آینه بطور عمود در جلوی بیمار قرار می گیرد بطوری که دست مبتلا در پشت آینه و دست سالم در جلوی بیمار قرار می گیرد که به این ترتیب تصویر دست سالم به جای دست مبتلا منعکس می شود.
در این وضعیت، از بیمار خواسته می شود به آینه نگاه کند و تمرینات دست را با دست سالم انجام دهد‌، به این ترتیب مغز فریب می خورد و با دیدن تصویر دست سالم در آینه فکر می کند که دست مبتلا نیز حرکت می کند (به علت انعکاس حرکت دست سالم در آینه)

قدم ششم: درمان با TENS
درمان با تنس اعمال تحریک الکتریکی به پوست برای تحریک بیشتر اعصاب و عضلات است.

قدم هفتم: معنی و سرگرمی
نکاتی که تاکنون بحث شد کار بسیار زیادی به نظر می رسد. وقتی که توانبخشی به صورت کاری سخت به نظر برسد، بیمار احتمال کمتری دارد که آن را برای مدت طولانی ادامه دهد. به این دلیل است که درمان باید “سرگرم کننده” باشد و در فرد برای انجام تمرینات توانبخشی ایجاد انگیزه کند. وقتی توانبخشی سرگرم کننده باشد، فرد احتمال بسیار بیشتری دارد که به آن پایبند باشد، و در این حالت است که پیشرفت واقعی در بهبودی بیمار ایجاد می شود.
“سرگرم کننده بودن توانبخشی به فرد مبتلا کمک می کند تمرینات را بطور مکرر انجام دهد و در انجام تمرینات تداوم داشته باشد، که مهم ترین فاکتورها برای سرعت بخشیدن به بهبودی دست است!”
۷ راه سریع بهبودی عملکرد دست پس از سکته مغزی( قسمت اول)
تمرینات ذهنی