اعتياد به مواد مخدر احتمال مرگ ناگهاني را 50 درصد بيشتر مي‌كند

يك پزشک عمومی با بیان اینکه مرگ و میر ناگهانی و میزان سکته قلبی و مغزی در میان افراد معتاد 50 درصد بیشتر از سایر افراد است، گفت: اعتياد عوارض جسماني و رواني فراواني بر فرد مصرف كننده دارد لذا ارائه آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد و اطلاع مردم از عوارض مواد مخدر بسيار حائز اهميت است.

سیگار و سکته

 به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، حسینعلی میرزایی در رابطه با موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که رویکرد آن توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، گفت: استفاده از این رویکرد قطعاً مؤثر بوده و نتایج بسیاری را به همراه دارد.

وی افزود: در صورتی که همه سازمان‌ها، مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر بسیج شوند می‌توانیم به کاهش اعتیاد در جامعه دست یابیم. البته اعتیاد موضوع پیچیده‌ای است و باید همه ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

این پزشک عمومی ادامه داد: برای پیشگیری از اعتیاد علل شکل‌گیری در فرد و جامعه باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که عوامل فردی و اجتماعی زیادی سبب بروز این معضل بزرگ در کشور می‌شود. بنابر این اگر همه افراد جامعه به این حوزه ورود یافته و آستین همت بالا زنند، قطعاً می‌توانیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم.

میرزایی با اعلام اینکه پزشکان عمومی آمادگی همکاری همه‌جانبه در زمینه پیشگیری و مبارزه اجتماعی با مواد مخدر دارند، گفت: از لحاظ سلامتی بیماران تزریقی به دلیل سرنگ آلوده و مشترک بیشتر در معرض خطر بوده و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت C نیز آنها را تهدید می‌کند، بنابر این باید جهت حفظ سلامتی خانواده‌هایشان به این مسائل توجه داشت تا فرزندان و همسر افراد معتاد آسیب نبینند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد بنیان خانواده را از هم متلاشی می‌کند، اظهار کرد: فرد معتاد برای به دست آوردن مواد دست به هر کاری زده تا خود را آرام سازد، بنابر این برای مبارزه با این مسئله باید به ابعاد روانی موضوع نیز توجه داشت و برای درمان این افراد از نظر روانشناختی و جسمانی اقدام کرد.

این پزشک عمومی تصریح کرد: براي پيشگيري و درمان اعتياد هر دو عامل روانشناختی و جسمانی باید مورد توجه قرار گیرند تا شاهد کاهش این معضل در میان معتادان باشیم.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناگهانی و میزان سکته قلبی و مغزی در میان افراد معتاد 50 درصد بیشتر از سایر افراد است،‌گفت: اعتياد عوارض جسماني و رواني فراواني بر فرد مصرف كننده دارد لذا ارائه آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد و اطلاع مردم از عوارض مواد مخدر در كاهش گرايش مصرف مواد مخدر بسيار حائز اهميت است.

وی با بیان اینکه عوارض مواد مخدر صنعتی بیشتر از نوع سنتی بوده، گفت: مواد روانگردان و صنعتی عوارض زیادی بر روی کبد داشته و احتمال سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین ارتقا آموزش عمومی در این راستا بايد مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گيرد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم حمایت اجتماعی از معتادان بهبود‌یافته گفت: در صورتی که این افراد پس از درمان مورد حمایت خانواده و اجتماع قرار گیرند همچنین اشتغال مناسب برایشان فراهم شود احتمال بازگشت به چرخه اعتیاد در آنها بسیار کاهش می‌یابد.

نوشته پیشنهادی: سکته مغزی در‌کمین اهالی‌کلانشهرها

جمال فولادی

متخصص توانبخشی سکته مغزی (کاردرمانی، تمرین درمانی و تنس تراپی) 

نظام پزشکی: ک-د-1136 

برای ارزیابی و درمان لطفا تماس بگیرید